Drugi etap ewangelizacji rozpoczął się w XIX w. Objął on także tereny południowego Sudanu. Już w pierwszych misjach, zakładanych tak przez katolików, jak i protestantów, pojawiły się szkoły. Było to zgodne z powszechna wówczas praktyką misyjną, która kładła duży nacisk na szkolnictwo sprawiając, iż misje stały się na terenie Afryki prekursorami szkolnictwa typu europejskiego. Rozwinęło się ona na całym kontynencie zwłaszcza po 1918 r. do tego stopnia, że okres ten nazywa się czasem „złotym wiekiem” szkół misyjnych. Rozwoju tego nie powstrzymały nawet obydwie wojny domowe. Rozwija się ona nadal po uzyskaniu przez Sudan niepodległości i pomimo kolejnej, tym razem już południowosudańskiej wojny domowej.
Jarosław Różański, Szkolnictwo katolickie w południowym Sudanie wczoraj i dziś, w: Konrad Czernichowski, Jarosław Różański OMI (red.), Afryka – bogactwo możliwości i współpracy, t. 1., Pelplin: Wydawnictwo Bernardinum 2021, s. 249-273.
Wersja elektroniczna jest dostępna gratis w PDF (open access) https://www.academia.edu/54401469/