Ósmy tom w serii Bilad as-Sudan nosi pojemny tytuł „Między przeszłością a teraźniejszością”. Można w nim znaleźć teksty z przeszłości i teraźniejszości klasycznie pojmowanego „Sudanu” z dalekiej przeszłości (Karol Piasecki, „Sztuka naskalna a struktura antropologiczna Sahary i strefy Sudanu”) oraz bardziej bliskiej (Mariusz Drzewiecki, „Opowieści i wiedza mieszkańców Górnej Nubii na temat dawnych budowli obronnych”; Katarzyna Anna Mich, „Relacje chrześcijaństwa w Nubii z innymi religiami”; Jarosław Różański, „Maksymilian Ryłło SJ u początków drugiej ewangelizacji Sudanu”; Agnieszka Klimek, „Z Sudanu do Włoch, z niewolnictwa do wolności. Św. Bakhita – s. Józefina i Bakhita Kwashe – s. Fortunata”). Na pograniczu przeszłości i współczesności sytuują się teksty Jacka Łapotta („Tradycja oralna i jej miejsce w kulturze ludów Afryki – byt miniony czy współczesny?)” oraz Macieja Ząbka (Rola Sudanu w dziejach Afryki i świata od starożytności do współczesności – z perspektywy sudanocetrystów”). Dynamiczną współczesność społeczno-polityczną reprezentują teksty Pawła Karolczyka („Prawa człowieka w postkonfliktowym Mali”), Agnieszki Madys („Migracje młodych Afrykanów – na podstawie wywiadów prowadzonych w Mali, Burkina Faso i Beninie”) Izabeli Cywy („La commune de Gamboula – gmina Gamboula, przykład działania ‘klątwy surowcowej’ w Republice Środkowoafrykańskiej?”) oraz Waldemara Cisło („Między cierpieniem a pomocą. Obserwacje z Sudanu Południowego”).
Tom ten można pobrać w PDF bez odpłatności pod adresem: https://www.academia.edu/44554509
Waldemar Cisło, Jarosław Różański, Maciej Ząbek (red.), Bilad as-Sudan – Między przeszłością a teraźniejszością, Pelplin: Bernardinum 2020, ss. 257.